مجله درمان زخم

مقالات و نوشته های مرتبط با روشهای نوین درمان زخم

مجله درمان زخم

مقالات و نوشته های مرتبط با روشهای نوین درمان زخم

۳۱ارديبهشت

چگونه دیابت بر بهبود زخم تاثیر می‌گذارد ؟

سه شنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۹:۱۵ ق.ظ

زخم یا زخم که زمان بیشتری برای درمان دارد می‌تواند نشان‌دهنده بیماری زمینه‌ای مانند دیابت باشد که تاثیر مستقیم بر توانایی بدن در التیام زخم دارد . دیابت پاسخ مستقیم به ناتوانی موجود در تولید یا استفاده از انسولین است . انسولین هورمونی است که می‌تواند گلوکز , یا شکر را به انرژی تبدیل کند . این امر تاثیر مستقیمی بر توانایی بدن در التیام زخم دارد .

زخم‌ها در بیماران مبتلا به دیابت نه تنها به آهستگی التیام می‌یابند بلکه پتانسیل بیشتری برای بدتر شدن دارند , بنابراین نیازمند توجه بیشتری نسبت به زخم طبیعی هستند . در یک بیمار مبتلا به دیابت موارد متعددی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود :

سطح گلوکز خون

نوروپاتی دیابتی:

نقص سیستم ایمنی

عفونت

گلوکز خون در خون

قند خون مهم‌ترین عامل در فرآیند التیام زخم است . هنگامی که سطح گلوکز خون بالا باشد , سرخرگ‌ها در بدن باریک می‌شوند و مانع از جریان خون نرمال می‌شوند که منجر به موارد زیر می‌شود :

از انرژی دادن به سلول‌ها جلوگیری می‌کند

جلوگیری از عملکرد موثر سیستم ایمنی

افزایش التهاب در سلول‌های بدن

1- نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی اختلالی است که به اعصاب بیمار منجر می‌شود و باعث از دست رفتن احساس می‌شود . این بدین معنی است که فرد نمی‌تواند تاول , عفونت یا زخم جراحی را حس کند . از آنجا که بیمار نمی‌تواند جراحت را بدتر کند , ممکن است فرد را از درخواست کمک‌پزشکی که منجر به زخم بیشتر یا بدتر شدن زخم می‌شود , به تاخیر بیندازد .

نقص سیستم ایمنی

بسیاری از افرادی که مبتلا به دیابت هستند با سیستم ایمنی خود مشکل دارند . این به خاطر فقدان سلول‌های محافظ ایمنی است که برای التیام زخم فرستاده‌شده , در حالی که توانایی آن‌ها برای انجام عمل کاهش می‌یابد . این امر می‌تواند باعث شود سیستم ایمنی به درستی عمل نکند و باعث بهبودی زخم و خطر عفونت بیشتر شود .

بیماری‌های عفونی

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بالاتری از ابتلا به عفونت بد قرار دارند . این عمدتا ً به خاطر سیستم دفاعی ضعیف است . بدن زمان سختی برای جدا کردن باکتری‌های بد دارد که باعث عفونت می‌شود .

سطح بالای قند خون نیز برای عفونت مقصر است . باکتری‌هایی هستند که در سطوح بالای شکر در خون رشد می‌کنند , خطر عفونت در حال توسعه را افزایش می‌دهند و یا عفونت را بدتر می‌کنند .

اینها فقط برخی از عوامل موثر در التیام زخم هستند . اغلب این موارد با معاینات منظم با پزشک خود و نیز حفظ یک تغذیه سالم کاهش یا کاهش می‌یابند . اما پیش از انجام هر کاری , همیشه ایده خوبی است که با پزشک یا پزشک خود مشورت کنید.

مطالعه بیشتر در وبسایت رسمی مهدی دهقانی زاده

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۳۱
درمانگر زخم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی